Ik zoek hulp. Ik wil helpen!
Nieuwsbrief
Nieuwsbrief

Op deze pagina vind je onze laatste digitale nieuwsbrief in z’n geheel. Je kan van elk artikel een detailweergave openen en van daaruit bladeren tussen de verschillende artikels.

Applaus voor de #heldenvanwelzijn

Openen Facebook Twitter LinkedIn

Het mag gezegd: de voorbije periode bracht heel wat uitdagingen met zich mee. Zorgen voor onze jongeren in de residenties, digitaal hulp verlenen aan onze ambulante cliënten, telewerken met elkaar, beschermingsmaterialen aankopen en verspreiden, de gebouwen klaarstomen voor eventuele quarantaines … En noem maar op.We kijken vol trots naar de grenzeloze flexibiliteit en veerkracht van onze medewerkers, die er met verve in slaagden om deze uitdagingen het hoofd te bieden.

We bereiden ons nu, samen met de rest van het land, verder voor op de exit.

In een gefaseerde doorstartstrategie, afgestemd op de richtlijnen van de veiligheidsraad, bekijken we hoe onze afdelingen hun diverse activiteiten terug kunnen opstarten. Kwaliteitsvolle zorg met oog voor de veiligheid van cliënten en medewerkers is en blijft daarbij hét uitgangspunt. De doorstartstrategie bouwen we op vanuit een transparante dialoog met cliënten en medewerkers waarbij we ons richten op het duurzaam activeren en versterken van onze cliënten. Ook dit wordt een horde die we, dankzij de draagkracht en loyaliteit van onze medewerkers, vol vertrouwen nemen.

We durven zelfs een voorzichtig optimistische blik te werpen op de toekomst.

We nemen uit deze moeilijke periode namelijk ook heel wat waardevolle lessen mee. Om er maar een paar te noemen: digitaal hulpverlenen met diverse onlinemethodieken, telewerken voor onze medewerkers, continuïteitsplannen … Maar ook, en misschien wel belangrijker: de warmte en solidariteit tussen mensen die we op zoveel verschillende niveau’s hebben mogen ervaren. Van medewerkers voor cliënten, van medewerkers naar de organisatie, tussen medewerkers onderling, van vrijwilligers naar onze organisatie, tussen afdelingen van de organisatie … het was hartverwarmend, en het signaal is duidelijk: samen staan we sterk.

Openen Facebook Twitter LinkedIn
Q&A met Linne en Hannes, begeleiders bij de dienst Gezinsbegeleiding

Op huisbezoek gaan is één van de pilaren van jullie werking. Dat zal niet evident zijn als je aan social distancing moet doen?

Cliënten thuis bezoeken doen we voorlopig niet meer, tenzij het écht niet anders kan. Maar toch kunnen we met heel wat gezinnen contact houden. We proberen in deze periode vanop afstand betrokken te zijn.

‘Op afstand betrokken zijn’ is mooi verwoord. Hoe gaat dat in zijn werk?

Door af te stemmen met het gezin krijgen we een beeld van wat ze nodig hebben. Zo vinden er met veel gezinnen bijvoorbeeld wekelijkse videogesprekken plaats, en met andere ouders en jongeren communiceren we dan weer vooral via sociale media.

Blijft het ook steeds bij dat digitaal contact?

Waar nodig gaan we wel eens langs voor een voordeurgesprek. Voor gezinnen die niet in de mogelijkheid zijn om via digitale platformen in contact te blijven organiseren we wandelgesprekken. We houden daarbij natuurlijk steeds rekening met de veiligheidsmaatregelen.

Maatwerk, dus.

Ja, inderdaad. Niet elk gezin is hetzelfde, en dan moet je creatief voor de dag komen om zo goed mogelijk aan de noden van elk gezin te beantwoorden. Die creativiteit is voor ons heel belangrijk om de verbinding met onze gezinnen niet te verliezen.

Nieuwigheden

Openen Facebook Twitter LinkedIn

De Berkelhoeve op het web!

Sinds kort heeft de Berkelhoeve een eigen website. Daar vind je alle informatie over het aanbod dat we bieden aan groepen. Neem gerust een kijkje: berkelhoeve.elegast.be

 

Afdelingen ondergaan metamorfose

Overal staken onze collega’s hun handen uit de mouwen om hun werkplekken klaar te stomen voor de exitfase. Gesprekslokalen, bureauruimtes, onthaalruimtes … we zijn er klaar voor!

Nu online: Vscan 2020

Met z’n allen thuis zijn is al even het nieuwe normaal, en dat kan voor spanningen zorgen. Voor veel gezinnen is het niet vanzelfsprekend om daarmee om te gaan. Al gauw dreigt de situatie te escaleren. Maar als het gezin ondersteund wordt hoeft het niet zo ver te komen.

Hoe kunnen we ondersteuning bieden in een klimaat van social distancing? Als antwoord op die vraag lanceerden we op onze website de digitale werkvorm Vscan 2020. Met dit vrijwillig aanbod praten we via verschillende digitale kanalen met jongeren en hun ouders.

We bekijken samen de verschillende mogelijk-heden om spanningen te voorkomen en om conflictsituaties te ontmantelen. We hebben het over de veranderingen in het leven van de gezinsleden en de impact ervan.

Vscan helpt de verschillende gezinsleden om na te denken over welke verantwoordelijkheden ze zelf dragen. Om te leren kijken naar de ander met begrip voor diens situatie. Zo creëren we een draagvlak voor samenleven, zonder voortdurende spanning. En is die er eens wel? Dan zijn we een berichtje verwijderd.

Elegast op VRT NWS

Openen Facebook Twitter LinkedIn

Buurtwerkster Nisrine filmde een werkdag op Den Dam tijdens de lockdown. Het filmpje werd door VRT NWS gedeeld op hun website en op hun sociale media. Op Facebook werd het filmpje maar liefst meer dan 100,000 keer bekeken!

Liever niet via Facebook? Bekijk het filmpje hier op de website van VRT NWS.

In 6 dagen naar een andere jeugdhulp.

Elegast, pakketjesbezorger.

Openen Facebook Twitter LinkedIn

Home delivery!

We bezorgden in de afgelopen weken knutsel- en spelpakketten aan meer dan 50 gezinnen. Het materiaal werd zorgvuldig samengesteld in ons tijdelijk ‘magazijn’. De speeltjes en het knutselgerief kwamen van schenkers, van een bevriende organisatie en uit onze eigen voorraad.

Waar de nood het hoogst was verdeelden we ook heel wat laptops (geschonken door sympathisanten of via de Stad Antwerpen) en een aantal smartphones. Die apparaten zorgen er niet alleen voor dat jongeren hun lessen kunnen blijven volgen: met een laptop of smartphone blijft het gezin in contact met de rest van de familie én zijn ze gemakkelijker bereikbaar voor ondersteuning vanop afstand. Als het gezin bovendien geen internet had regelden we dat, met dank aan Telenet, ook voor hen.

Daar bleef het niet bij. Tot op de dag van vandaag bezorgen we, met dank aan de Stad Antwerpen, voedingsbonnen aan de gezinnen die het meest getroffen zijn door de crisis. In sommige gevallen zijn het zelfs geen bonnen maar heuse maaltijden of flinke porties soep.

Hoera, terug op kamp!

Openen Facebook Twitter LinkedIn

Op 22 mei kwam het verlossende nieuws van de Veiligheidsraad voor vele kinderen en jongeren: de zomerkampen mogen in veilige omstandigheden (in bubbels van 50 personen) doorgaan.

Op de Berkelhoeve wordt alles klaargezet om de groepen terug te kunnen ontvangen.

Hoogst waarschijnlijk kunnen ook de tentenkampen van Elegast doorgaan in hun eigen bubbel. Hiervoor kochten we een nieuwe leeftent aan zodat ze bij teveel zon een schaduwplek hebben of kunnen schuilen bij regen.

Laat de zomervakantie maar komen!

Bedankt voor de mondmaskers!

Openen Facebook Twitter LinkedIn

Aan het begin van de lockdown werden we geconfronteerd met een groot tekort aan mondmaskers. Die zijn natuurlijk uiterst nodig in onze residenties, waar begeleiders in shiften werken.

Het land zat zonder mondmaskers, en de eerste lading die zou binnenkomen was niet voor de jeugdzorg. Het leek even alsof we het dan maar zonder gingen moeten stellen, maar niets bleek minder waar. In een mum van tijd kwamen er mondmaskers toegestroomd uit andere hoeken!

Heel wat vrijwilligers en collega’s naaiden voor ons honderden mondmaskers – en dat doen ze vandaag nog steeds. We zijn jullie allemaal heel erg dankbaar.

OPROEP: EXTRA MONDMASKERS NODIG

Nu we in de exitfase terug mensen kunnen ontvangen en bezoeken
wordt de vraag naar mondmaskers alleen maar groter.

Kan jij ons verder helpen?
Neem dan contact op met ons secretariaat via info@elegast.be
of bel naar onze buurtwerking op het nummer 03 232 60 20

Moed(will)ige vrijwilligers

Openen Facebook Twitter LinkedIn

Crisis of geen crisis, er zijn nog zekerheden in het leven. Onze topvrijwilligers onder andere!

De vrijwilligers worden momenteel vooral ingeschakeld om aan de hulpvragen te beantwoorden van personen die deel uitmaken van een risicogroep. Ze doen boodschappen, gaan langs de apotheker, helpen met kuisen enz. Daarnaast wordt er op Den Dam regelmatig een grote pot soep gemaakt door vrijwilligers, die onder buurtbewoners verdeeld wordt door onze collega’s van de buurtwerking.

Ook vrijwilliger worden?

Voor sommige dingen is er geen pauzeknop.

Openen Facebook Twitter LinkedIn
Elegast leefgroepen in lockdown

Voor, tijdens en na de lockdown gaat onze opvang onverminderd door.

In Antwerpen zijn er vijf residentiële afdelingen waarin we jongeren opvangen. In veel gevallen gaat het om jongeren die om verschillende redenen tijdelijk niet thuis kunnen blijven bij hun ouders. Om onze cliënten de hulp te bieden die ze nodig hebben en om de warme en veilige sfeer die er heerst te vrijwaren, is het van uiterst belang dat deze essentiële werkingen ondanks alles kunnen doorgaan.

Veilig omgaan met deze situatie, met speciale aandacht voor de fysieke en mentale gezondheid van onze cliënten en onze medewerkers, was doorheen de lockdown onze hoogste prioriteit.

Zo begonnen we op 13 maart met het aanleggen van een poule van medewerkers, veelal begeleiders van ambulante diensten, die zich ter beschikking stellen om mee te werken in de residenties. De helden van de vrijwilligerspoule zorgen ervoor dat het vele werk niet door enkelen gedragen hoeft te worden. Onze begeleiders tonen elke dag opnieuw hun inzet en creativiteit om de moed erin te houden bij onze jongeren.

De lockdown trof deze jongeren bijzonder hard. Twee maanden lang kon, volgens de voorschriften van de overheid, bezoek van de ouders enkel in de meest uitzonderlijke noodgevallen. Veel jongeren slaakten een kreet van opluchting toen de maatregelen midden mei versoepeld werden en ze terug in één ruimte samen konden zijn met familie en vrienden.

Afdelingen over telewerk.

Openen Facebook Twitter LinkedIn
Afdelingen over telewerk
Er wordt stevig gezoomd bij Elegast.

HCA

“Het was fijn dat de aanpassingen op zulke korte tijd gebeurden. VPN-codes werden bezorgd, waardoor iedereen vanuit zijn vertrouwde thuissituatie kon werken. Ondertussen zijn we allemaal bekend met ons nieuw digitaal platform en zijn videochats de normaalste zaak ter wereld – zowel met collega’s als met cliënten. Die digitale gesprekken nemen we mee naar de toekomst. Niet omdat we moeten, maar omdat wij en de cliënten dat willen.”

BZW

“Corona, quarantaine, social distancing … Het hield ons niet tegen om in contact te blijven met onze jongeren! Dankzij vele uren (video-)bellen bleven we vlot in verbinding. Sinds midden mei bouwen we de face-to-face contacten stapsgewijs terug op met wandelgesprekken.”

Den Dam

“Wij hebben van de gelegenheid (of, beter gezegd, de tools) gebruik gemaakt om een dagelijks team-momentje in te lassen. Elke voormiddag komen we op Zoom samen voor een informele meeting.”

Nieuwe folders in de maak!

Openen Facebook Twitter LinkedIn

Al lang vormen onze verschillende folders een belangrijk onderdeel van de dagdagelijkse werking van onze afdelingen. We gebruiken ze om visueel duidelijk te maken aan cliënten wat hun traject allemaal zal inhouden. Tijdens de begeleiding is het voor hen ook steeds een handige bron van informatie om naar terug te grijpen.

De folders worden nu in een nieuw jasje gestoken. We hebben dan wel een uniforme huisstijl, maar elke dienst krijgt de mogelijkheid om haar folders te personaliseren.

Jeugdig talent

De BZW-dienst sloeg hiervoor de handen in elkaar met Britta, een jongere binnen hun begeleiding. Britta creëerde een prachtige symbolische tekening. Het mooie ontwerp zal binnenkort op de nieuwe folders te bewonderen zijn!

Heb je zelf interesse in een ontwerp van Britta? Neem gerust contact op via britxh@hotmail.com. Of neem eens een kijkje op haar website:


britxh.artstation.com

Help jij ons het verschil te maken?

Als schenker bouw je met ons mee aan de toekomst van de duizenden jongeren en gezinnen die we jaarlijks bereiken.
We zetten jouw gift in waar ze écht een impact kan hebben.

Storten kan op IBAN BE37 7331 0226 6928 met vermelding van je naam en voornaam.

Je gift is fiscaal aftrekbaar. Geef je €40 of meer?
Dan krijg je volgend jaar een fiscaal attest en krijg je 45% van je gift terug via je belastingsaangifte.

03 286 75 25
info@elegast.be

Dank aan onze schenkers.

Bosmans – De Clerq (Sint-Niklaas), Cauwe – Van Marsenille (Antwerpen), De Jongh (Kalmthout), De Roey (Brasschaat), Deferm (Antw.), Hartwerpen 2019 (Antw.), Kerkstoel 2000 + NV (Grobbendonk), Kon. Boudewijnstichting (Bxl), Malomgre (Antw.), Nijmegeers (Destelbergen), Nonneman (Kalmthout), Nuyts (Schilde), Rombaut – Avonts (Ekeren), Schellekens-Hellemans (Ekeren), Schyvens (Antw.), Spanoghe-Bruylants (Antw.), Van Assche (Wilrijk), Van Bouwel-Van Buyten (Brasschaat), Van Damme (Edegem), Van de Velde (Brasschaat), Van den Audenaerde-Huysm (Schoten), Van Den Berg-Van Den Bergh (Heist-aan-zee), Van Eetvelt – Broodcoorens (Bornem), Van Geem (Antw.), Van Leuven – Van Laer (Berchem), Van Putten (Stabroek), Vekemans (Antw.), Vercammen (Kapellen)